Transformacja cyfrowa MŚP z Małopolski. Nabór rusza 29.12.2023
W okresie 29.12.2023 – 04.04.2024 przedsiębiorcy (MŚP) z Małopolski będą mogli zaaplikować o dofinansowanie w ramach działania „1.11 rozwój MŚP w obszarze cyfryzacji i Przemysłu 4.0”. Konkurs umożliwia m.in. nabycie oprogramowania wykorzystującego rozwiązania z zakresu big data, sztucznej inteligencji, wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, automatyki i robotyki, druku addytywnego, technologii teleinformatycznych oraz komunikacji pomiędzy maszynami oraz człowiekiem a maszynami, z uwzględnieniem odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa tych rozwiązań, do projektowania, zarządzania, monitorowania lub optymalizowania procesów produkcyjnych w przedsiębiorstwie lub związanych z nimi procesów logistycznych.
Poziom dofinansowania (prognozowany): 50-80%
KOSZTY KWALIFIKOWANE
Minimalna wartość wydatków kwalifikowalnych w projekcie: 200 000 zł
Maksymalna wartość wydatków kwalifikowalnych w projekcie: 3 000 000,00
Kosztami kwalifikowanymi w ramach działania są:
- zakup nowych środków trwałych, w tym maszyn i urządzeń, sprzętu komputerowego, wspierających rozwój działalności gospodarczej w kierunku cyfryzacji i Przemysłu 4.0
- zakup oprogramowania, wartości niematerialnych i prawnych w formie patentów, licencji, knowhow oraz innych praw własności intelektualnej w celu wprowadzenia rozwiązania cyfrowego/technologicznego do działalności przedsiębiorstwa
- roboty budowlane, o ile są bezpośrednio związane z instalacją maszyn i urządzeń
- komponent uzupełniający projektu: usługi szkoleniowe dotyczące podnoszenia kompetencji umiejętności przedsiębiorstw niezbędnych w procesach transformacji (cross-financing)
W ramach konkursu szczególnemu wsparciu będą podlegać projekty wpisujące się w zakres Małopolskich Inteligentnych specjalizacji a także realizowane na obszarach zmarginalizowanych. Wykaz gmin zmarginalizowanych jest dostępny TUTAJ.
Przed przystąpieniem do sporządzenia wniosku MŚP będzie zobligowane do zlecenia wykwalifikowanemu podmiotowi zewnętrznemu opracowanie planu transformacji cyfrowej (30 stronicowego dokumentu). Plan transformacji cyfrowej powinien zawierać:
I. Informacje dotyczące Wykonawcy planu transformacji cyfrowej, w tym:
1. dane identyfikacyjne (pełna nazwa, adres), jednostka organizacyjna realizująca usługę (jeśli dotyczy),
2. przedmiot działalności – główne produkty/usługi, opis doświadczenia w obszarze transformacji cyfrowej/Przemysłu 4.0.
3. wskazanie kluczowych ekspertów zaangażowanych w realizację usługi (adekwatne doświadczenie/kompetencje).
II. Diagnoza dojrzałości cyfrowej przedsiębiorstwa
1. Wyniki wywiadu przeprowadzonego przez konsultanta/doradcę z przedstawicielem przedsiębiorstwa w zakresie możliwych do wdrożenia rozwiązań z zakresu transformacji cyfrowej/ w kierunku Przemysłu 4.0.
Opis przebiegu procesu badania, uwzględniający wizyty w zakładzie (wskazanie osób uczestniczących ze strony Wnioskodawcy), termin realizacji działań doradczych/ przeprowadzone wywiady/warsztaty dot. priorytetowych obszarów rozwojowych.
W przypadku przedsiębiorstw produkcyjnych zalecamy dokonanie, ze wsparciem Wykonawcy planu, wywiadu, w oparciu o formularz/kwestionariusz „Ankieta samooceny – skan ADMA” udostępnionego na stronie internetowej
https://przemyslprzyszlosci.gov.pl/skaner-adma-opis/ W przypadku zastosowania innych narzędzi/metodologii należy je przedstawić i uzasadnić wybór.
2. Wyniki audytu technologicznego przeprowadzonego przez Wykonawcę, w tym:
a) Ogólna charakterystyka przedsiębiorstwa, w tym ogólna analiza zasobów technicznych (nieruchomości, specjalistycznych maszyn/linii produkcyjnych etc.), analiza struktury organizacyjnej i kanałów dystrybucji/sposobów świadczenia usług, omówienie strategii marketingowej,
b) Identyfikacja i opis sposobu realizacji kluczowych procesów biznesowych przedsiębiorstwa,
c) Ocena aktualnego poziomu zdigitalizowania procesów biznesowych przedsiębiorstwa, w tym w komunikacji z dostawcami/odbiorcami oraz klientami końcowymi/użytkownikami (jeśli dotyczy),
d) Wybór i analiza technologiczna wybranych procesów przedsiębiorstwa pod kątem możliwego zastosowania rozwiązań z zakresu transformacji cyfrowej/ w kierunku Przemysłu 4.0,
e) Analiza barier zewnętrznych i wewnętrznych rozwoju przedsiębiorstwa w zakresie wdrażania rozwiązań z zakresu transformacji cyfrowej/ w kierunku Przemysłu 4.0.
3. Wnioski w postaci syntetycznej oceny dojrzałości cyfrowej przedsiębiorstwa i potencjału do wdrażania rozwiązań z zakresu transformacji cyfrowej/ w kierunku Przemysłu 4.0, w tym:
a) Wskazanie celów transformacji cyfrowej/w kierunku Przemysłu 4.0 na poziomie strategicznym/długoterminowym.
b) Wskazanie celów transformacji cyfrowej/w kierunku Przemysłu 4.0 w kontekście bieżących problemów/wyzwań.
III. Cześć wdrożeniowa
Wskazanie działań z zakresu transformacji cyfrowej/ w kierunku Przemysłu 4.0 w przedsiębiorstwie, obejmujących wybrane procesy biznesowe w części II, w szczególności:
1. Kompleksowe omówienie technologii korzystnych dla procesu transformacji cyfrowej/ w kierunku Przemysłu 4.0 , w tym analiza i rekomendacja istniejących na rynku rozwiązań technologicznych,
2. Pogłębiona analiza technologiczna w kontekście innowacji procesowych w przedsiębiorstwie związanych z transformacją w kierunku transformacji cyfrowej/ w kierunku Przemysłu 4.0, z rekomendacjami wdrożenia w ujęciu krótko i długoterminowym,
3. Pogłębiona analiza technologiczna w kontekście innowacji produktowych w przedsiębiorstwie związanych z transformacją w kierunku transformacji cyfrowej/ w kierunku Przemysłu 4.0, z rekomendacjami wdrożenia w ujęciu krótko i długoterminowym,
4. Ocena proponowanych rozwiązań w kontekście zwiększenia poziomu dojrzałości cyfrowej przedsiębiorstwa,
5. Analiza ryzyk dla przedsiębiorcy związanych z transformacją cyfrową, w tym rekomendacje w zakresie ich minimalizowania,
6. Wskazanie możliwych do wykorzystania środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych oraz innych praw własności intelektualnej, które powinny bezpośrednio wspierać transformację cyfrową/ w kierunku Przemysłu 4.0,
7. Rekomendacje działań towarzyszących, w tym w zakresie działań przygotowawczych (infrastrukturalnych, prawnych, organizacyjnych, etc.) i działań wdrożeniowych (takich jak np. niezbędne dla wdrożenia szkolenia załogi tj. kadr oraz osób zarządzających, niezbędne usługi doradcze na etapie wdrożenia, sposób instalacji maszyn, urządzeń i zastosowania technologii, w tym niezbędnego oprogramowania).