Internacjonalizacja firm z Polski Wschodniej (1.2 POPW): jakie koszty można sfinansować w ramach projektu?

Katalog kosztów w konkursie 1.2. POPW

Do kosztów kwalifikowalnych w ramach działania 1.2 POPW zalicza się:

1) koszty usług doradczych świadczonych przez doradców zewnętrznych dotyczących opracowania zaprezentowanego we wniosku o dofinansowanie nowego modelu biznesowego (załącznika do wniosku o dofinansowanie) związanego z internacjonalizacją działalności MŚP, obejmujących w szczególności:
a) analizę możliwości eksportowych przedsiębiorcy poprzez zbadanie produktów przedsiębiorstwa, ocenę konkurencyjnej pozycji tych produktów oraz przedsiębiorstwa na wybranych rynkach zagranicznych, kompleksowe zbadanie uwarunkowań działalności, w tym barier wejścia na te rynki zagraniczne,
b) wskazanie rynków docelowych wraz z uzasadnieniem (kluczem) wyboru, projekcją możliwości sprzedaży na tych rynkach zagranicznych, a także identyfikację potencjalnych odbiorców / kontrahentów na rynkach zagranicznych,
c) analizę dotychczasowego modelu biznesowego przedsiębiorstwa wraz z propozycją zmian tego modelu pod kątem internacjonalizacji na wybranych rynkach zagranicznych,
d) wybór najefektywniejszych narzędzi i metod marketingowych oraz promocyjnych (w tym wskazanie wydarzeń targowych, wystaw czy kierunków misji gospodarczych, oszacowanie budżetu działań promocyjnych towarzyszących przygotowaniu do wdrażania nowego modelu biznesowego),
e) rekomendacje w zakresie reorganizacji przedsiębiorstwa i przygotowania go do działalności eksportowej (organizacji działu eksportu, logistyki, etc.),
f) opracowanie koncepcji wejścia na rynek zagraniczny, wraz ze szczegółowym określeniem zadań związanych z przygotowaniem do wdrożenia nowego modelu biznesowego na poszczególnych rynkach,
g) rekomendacje w zakresie nabycia oprogramowania niezbędnego do automatyzacji procesów biznesowych i nabycia środków trwałych w związku z przygotowaniem do internacjonalizacji działalności (jeśli dotyczy),
h) rekomendacje w zakresie rozwoju eksportu w oparciu o współpracę z organizacjami międzynarodowymi.

2) koszty usług doradczych świadczonych przez doradców zewnętrznych dotyczących przygotowania przedsiębiorcy do wdrożenia nowego modelu biznesowego, w szczególności w zakresie:
a) wyszukiwania, selekcji, a następnie nawiązania kontaktów z partnerami zagranicznymi na wskazanych nowych rynkach zagranicznych i doprowadzenia do etapu negocjacji handlowych,
b) pozyskiwania zewnętrznego finansowania działalności eksportowej i instrumentów finansowych obniżających ryzyko eksportowe (kredyty eksportowe, fundusze poręczeniowe i gwarancyjne, fundusze dotacji, transakcje terminowe, etc.),
c) przygotowania produktu do potrzeb docelowego rynku zagranicznego (w tym m.in. badanie marketingowe na rynku docelowym),
d) przygotowania kanałów dystrybucji i kanałów obsługi otoczenia formalnoprawnego umożliwiającego wejście na dany, wskazany w modelu biznesowym rynek zagraniczny,
e) uzyskania certyfikacji, akredytacji, koncesji lub innego typu dokumentów i praw niezbędnych dla prowadzenia działalności gospodarczej, sprzedaży produktów na docelowym rynku zagranicznym,
f) przygotowania planu szczegółowej kampanii promocyjnej (w tym kampanii w internecie), projektowania materiałów reklamowych i promocyjnych, stron internetowych oraz aplikacji mobilnych przeznaczonych do promocji i sprzedaży produktów, których dotyczy projekt, na docelowych rynkach zagranicznych,
g) wzornictwa opakowań, projektowania katalogów i opisów technicznych produktów przeznaczonych na eksport, projektowania logotypów i marek produktowych, h) tworzenia regulaminów usług, gwarancji produktowych i innych dokumentów niezbędnych dla wprowadzenia produktu na nowy docelowy rynek zagraniczny, i) uzyskania ochrony własności przemysłowej za granicą dla produktów przeznaczonych do sprzedaży na rynkach zagranicznych, j) analizy możliwości eksportowych przedsiębiorcy pod kątem współpracy z organizacjami międzynarodowymi i opracowania kompleksowej koncepcji nawiązania współpracy z wybraną organizacją międzynarodową, k) zapewnienia cyberbezpieczeństwa działalności przedsiębiorcy w związku z przygotowaniem i nawiązaniem współpracy na rynkach zagranicznych.

3) koszty innych usług świadczonych przez wyspecjalizowane podmioty zewnętrzne związanych bezpośrednio z wdrożeniem nowego modelu biznesowego w zakresie:
a) wytworzenia materiałów reklamowych i promocyjnych,
b) szkoleń,
c) dostępu do specjalistycznych baz danych i źródeł informacji,
d) tłumaczeń,
e) badań i testów (technicznych, fizycznych, chemicznych lub biologicznych)
produktów przeznaczonych do internacjonalizacji,
f) projektowania procesów technologicznych lub logistycznych

4) koszty udziału w międzynarodowych targach, wystawach lub misjach gospodarczych, obejmujące:

a) wynajęcie i zabudowę powierzchni wystawienniczej,

b) zakup usług w zakresie organizacji i obsługi stoiska,
c) zakup usług w zakresie transportu osób, eksponatów oraz elementów zabudowy wraz z ubezpieczeniem, odprawą celną i kosztami spedycji,
d) podróże służbowe maksymalnie trzech osób uczestniczących w targach, wystawach lub misjach, w okresie nie dłuższym niż dwa dni (w przypadku misji – jeden dzień) przed rozpoczęciem i jeden dzień po zakończeniu imprezy targowej, wystawienniczej lub misji, w zakresie i według stawek określonych w przepisach w sprawie ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju,
e) opłaty związane z uzyskaniem niezbędnych wiz dla osób uczestniczących w targach, wystawach lub misjach,
f) reklamę w mediach targowych,
g) rezerwację miejsca wystawowego na targach, opłatę rejestracyjną za udział w targach oraz wpis do katalogu targowego,
h) zakup usług w zakresie organizacji spotkań z potencjalnymi partnerami handlowymi w ramach udziału w targach, wystawach lub misjach,
i) koszty organizacji pokazów, prezentacji lub degustacji produktów podczas zagranicznych targów, wystaw lub misji, w tym zakupu usług w tym zakresie, wynajmu niezbędnych pomieszczeń oraz sprzętu, zakupu usług tłumaczenia, zakupu usług cateringowych.

5) koszty nabycia środków trwałych, z wyłączeniem nieruchomości, lub wartości niematerialnych i prawnych w związku z przygotowaniem do internacjonalizacji działalności, w tym w celu zapewnienia cyberbezpieczeństwa działalności przedsiębiorcy w związku z przygotowaniem i nawiązaniem współpracy na rynkach zagranicznych.

Ograniczenia

Ujmowanie w ramach projektu kosztów kwalifikowanych wskazanych powyżej wiąże się z następującymi ograniczeniami:

  1. Usługi doradcze nie mogą mieć charakteru ciągłego ani okresowego, nie mogą być też związane z bieżącą działalnością operacyjną MŚP, w szczególności w zakresie doradztwa podatkowego, stałej obsługi prawnej lub reklamy.
  2. Do wsparcia nie kwalifikują się usługi, których świadczenie stanowi przedmiot działalności gospodarczej wspieranego MŚP.
  3. Na usługi doradcze dotyczące opracowania a nowego modelu biznesowego określającego zakres działań niezbędnych do internacjonalizacji działalności przedsiębiorcy na wskazanych zagranicznych rynkach docelowych można wydatkować maksymalnie 30 000,00 zł dofinansowania.
  4. Na pokrycie kosztów związanych z nabyciem środków trwałych (z wyłączeniem nieruchomości) w związku z wynikającą z modelu biznesowego internacjonalizacją działalności można wydatkować maksymalnie 200 000,00 zł dofinansowania.
  5. Na pokrycie kosztów związanych z nabyciem wartości niematerialnych i prawnych w związku z wynikającą z modelu biznesowego internacjonalizacją działalności można wydatkować maksymalnie 200 000,00 zł dofinansowania.
  6. Łączne dofinansowanie na pokrycie kosztów związanych z nabyciem wartości niematerialnych i prawnych oraz pokrycie kosztów związanych z nabyciem środków trwałych (z wyłączeniem nieruchomości) w związku z internacjonalizacją działalności nie może przekroczyć 300 000,00 zł.
  7. W ramach projektu nie ma możliwości uproszczonego rozliczania kosztów – oznacza to m.in. konieczność zastosowania zasady konkurencyjności.

Pomoc publiczna / pomoc de minimis

Wnioskodawca ma do wyboru skorzystanie z pomocy de minimis lub z pomocy publicznej. W tym pierwszym wypadku dofinansowanie sięga 85%, w drugim – 50%. Wszystkie koszty w ramach programu można objąć pomocą de minimis. Pomocą publiczną można natomiast objąć koszty:

  • koszty usług doradczych świadczonych przez doradców zewnętrznych dotyczących przygotowania do wdrożenia nowego modelu biznesowego;
  • koszty udziału w międzynarodowych targach, wystawach (bez misji gospodarczych).

Pin It on Pinterest

Skip to content