Umiędzynarodowienie firm MŚP z Polski Wschodniej: 900 tys. zł dotacji

Firmy MŚP z Polski Wschodniej mają w tym roku ostatnią szansę na otrzymanie dofinansowania w ramach programu 1.2 POPW, wspierającego realizację działań w zakresie umiędzynarodowienia produktów (wyrobów lub usług). Konkurs został istotnie zliberalizowany w stosunku do wcześniejszych edycji.

W celu zaaplikowania o środki należy spełnić kilka warunków, z których najważniejsze to:

  1. Firma musi należeć do sektora MŚP – oznacza to m.in., że przedsiębiorstwo, wraz z firmami powiązanymi oraz partnerskimi, może zatrudniać nie więcej niż 249 pracowników.
  2. Firma musi faktycznie prowadzić działalność w Polsce Wschodniej – do Polski Wschodniej zaliczają się: woj. podkarpackie, lubelskie, podlaskie, świętokrzyskie, warmińsko-mazurskie). Fakt prowadzenia działalności powinien zostać potwierdzony wpisem do właściwego rejestru (CEIDG/KRS) na moment składania wniosku o dofinansowanie. W Polsce Wschodniej powinna znajdować się m.in. infrastruktura służąca do wytwarzania produktów / świadczenia usług objętych internacjonalizacją.
  3. Okres prowadzenia działalności gospodarczej przez firmę to min. 12 miesięcy; ważne są także dotychczasowe przychody firmy (w kontekście zdolności do realizacji projektu), jednakże – w porównaniu do wcześniejszych edycji tego konkursu – firma nie musi osiągnąć przychodów ze sprzedaży na poziomie min. 200 tys. zł. Co więcej produkty lub usługi będące przedmiotem internacjonalizacji również nie muszą być przez firmę sprzedawane – wystarczy, że zostaną one objęte ofertą firmy aplikującej o dofinansowanie projektu. Podobnie jak poprzednio nie ma wymogu, aby produkty lub usługi były sprzedawane na rynkach zagranicznych (konkurs nadal premiuje firmy z niewielkim doświadczeniem eksportowym).
  4. Firma powinna planować wejście na nowy rynek zagraniczny – rynek zagraniczny wybrany przez firmę jako główny kierunek eksportowy powinien być dla firmy nowym rynkiem (firma nie powinna na tym rynku wcześniej operować ani sprzedawać produktów i usług).
  5. Firma powinna odznaczać się dobrą kondycją finansową umożliwiającą realizację projektu (konieczność przedłożenia stosownych dokumentów, np. promesy kredytowej) a także odpowiednimi parametrami finansowymi w odniesieniu do budżetu planowanego projektu – wskaźnik EBITDA pomnożony razy 3 musi być większy od kosztów kwalifikowalnych projektu w co najmniej jednym z trzech ostatnich lat obrotowych.
  6. Przedmiotem internacjonalizacji powinny być produkty lub usługi znajdujące się w ofercie firmy (firma musi dysponować marką produktu), które mają potencjał do wprowadzenia na wskazanym przez firmę nowym rynku zagranicznym.

Na co można przeznaczyć wsparcie?

Do kosztów kwalifikowalnych zalicza się:

  1. koszty usług doradczych świadczonych przez doradców zewnętrznych dotyczących opracowania nowego modelu biznesowego związanego z internacjonalizacją działalności MŚP (koszty te uważa się za kwalifikowalne, jeśli zostały poniesione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie);
  2. koszty usług doradczych świadczonych przez doradców zewnętrznych dotyczących przygotowania do wdrożenia nowego modelu biznesowego;
  3. koszty innych usług świadczonych przez doradców zewnętrznych związanych bezpośrednio z przygotowaniem do wdrożenia nowego modelu biznesowego związanego z internacjonalizacją działalności MŚP;
  4. koszty udziału w międzynarodowych targach, wystawach lub misjach gospodarczych;
  5. koszty nabycia środków trwałych (z wyłączeniem nieruchomości) lub wartości niematerialnych i prawnych w związku z przygotowaniem do internacjonalizacji działalności.

Więcej na temat kosztów w działaniu 1.2 POPW przeczytasz TUTAJ

Dofinansowanie

Maksymalna kwota dofinansowania wynosi 900 000,00 zł (w przypadku wybrania co najmniej jednego rynku docelowego internacjonalizacji spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii) lub 610 000,00 zł (w przypadku wybrania wyłącznie rynków docelowych internacjonalizacji z Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Szwajcarii), w tym:

  • maksymalnie 30 000,00 zł dofinansowania na pokrycie kosztów usług doradczych dotyczących opracowania nowego modelu biznesowego określającego zakres działań niezbędnych do internacjonalizacji działalności przedsiębiorcy na wskazanych zagranicznych rynkach docelowych;
  • maksymalnie 200 000,00 zł dofinansowania na pokrycie kosztów związanych z nabyciem środków trwałych (z wyłączeniem nieruchomości) w związku z wynikającą z modelu biznesowego internacjonalizacją działalności;
  • maksymalnie 200 000,00 zł dofinansowania na pokrycie kosztów związanych z nabyciem wartości niematerialnych i prawnych w związku z wynikającą z modelu biznesowego internacjonalizacją działalności.

Łączne dofinansowanie na pokrycie kosztów związanych z nabyciem wartości niematerialnych i prawnych oraz pokrycie kosztów związanych z nabyciem środków trwałych (z wyłączeniem nieruchomości) w związku z internacjonalizacją działalności nie może przekroczyć 300 000,00 zł.

Maksymalna intensywność dofinansowania (de minimis): 85%

Maksymalna intensywność dofinansowania (pomoc publiczna): 50%

Alokacja w konkursie: 50 mln zł

Sprawdź naszą broszurę informacyjną i dowiedz się więcej o konkursie:

Pin It on Pinterest

Skip to content